PERSISTENCIA DEL CONTACTO (Secretos y Placeres) 2017-2018

Denison Art Space in Newark, Ohio – USA
26 Set. – 18 Out. 2019

Virginia López (Gijón, 1975) holds degrees in Art History (University of Oviedo, 1998) and Fine Arts (ABAF Florencia-Aalto University, Helsinki, 2011). In 2014, she founded Proyectos Artísticos Casa Antonio (PACA), an interdisciplinary space for artistic creation in the countryside of Gijón, Spain. Her work challenges the temporal dimension, the concept of memory, and transience through the materials used, understood as recipients of time. In 2014, she started collaborative and procedural artistic
projects related to the landscape, where educational practice
constitute moments of encounter and co-creation.
López brings to DASiN the video PERSISTENCIA DEL
CONTACTO reactiving the rupestrian mills that splatter the
vineyards.

Virginia López é licenciada em História da Arte (Universidade de Oviedo, 1998) e em Belas Artes (ABAF Florencia-Aalto University, Helsinki 2011). Em 2014 funda PACA Proyectos Artisticos Casa Antonino, um espaço de criação artística interdisciplinar na zona rural de Gijón (Espanha). A sua obra interpela a dimensão temporal, o conceito de memória e a transitoriedade através dos materiais usados, entendidos como recipientes de
tempo. Iniciou em 2014 uma linha de projetos artísticos de
carácter colaborativo e processual ligados à temática da paisagem, onde a prática artística e educativa constituem momentos de encontro e co-criação.

Virginia López traz a Newark a obra PERSISTENCIA DEL
CONTACTO (Secretos y Placeres) 2017-2018 reactivando os lagares rupestres de Ábalos (La Rioja, Espanha) que salpicam as vinhas.

Os lagares rupestres que salpicam as vinhas são a memória
de um contato: o trabalho agrícola, criação coletiva de
uma paisagem realizada num tempo que chegou até hoje
inscrito na pedra, numa adesão permanente ao corpo. São
monumento a uma terra e suas gentes. Não um monumento
que olha de cima, mas que nasce escavado, por subtração,
fruto de uma ação coletiva em que a forma obedece à
função e nasce da matéria. Matrizes maternas do alimento
e do desejo. Tal como tantos outros habitantes de Ábalos
(Espanha), que os limpam e conservam (esse gesto de cura
é, ele próprio, artístico e poético), Virginia López apenas
os marcou: centenas de folhas de videira enceradas com
a colaboração de mulheres locais ao longo de cinco dias.
O vídeo mostra, através da imagem reflectida na cera
vermelha, a colocação de cera numa parra. Este gesto
repetitivo, próprio de muitos trabalhos manuais, facilita um
tempo concentrado e contemplativo que a artista assimila
com os seus processos criativos.


The lakes of rock that splash the vineyards are the memory
of a contact: the agricultural work which is a collective
farming creation of a landscape held in the current time
through the carved stone in the rock, which is always
connected to the body. They are a monument of their land
and their people. A monument that doesn’t look at us from
above, but which emerges from digging, by subtraction. It
is the result of a collective action, where the shape follows
the function and emerges from matter. These are maternal
matrixes for nourishment and desire.
In similar ways as the neighbors of Ábalos have been
cleaned and conserved (this action is already an artistic
and poetic gesture), the artist has pointed them out, by
encapsulating hundreds of leaves in red wax, thanks to the
participation of women and neighbors who during 5 days
participated in this process. The video shows with a fixed
camera the action of the waxing of one vine through the
reflected image on the molten wax. This repetitive gesture
typical of many manual works, allows for a concentrated
and contemplative time, which the artist assimilates with
her creative processes.

http://virginialopezvl.com/
http://pacaproyectosartisticos.com/
https://pacabooks.com